Senin, November 25, 2013
12
KUALA LUMPUR-(IDB) : Syarikat pengeluar pesawat tempur, SAAB yang berpangkalan di Sweden, optimis Malaysia akan menimbang untuk menggantikan pesawat tempur pelbagai fungsi (MRCA) milik Tentera Udara Diraja Malaysia, MiG-29N Fulcrum, dengan pesawat tempurnya, JAS-39 C/D Gripen.
 
Pengarah Urusan SAAB International Malaysia Sdn. Bhd. (SAAB), Thomas Linden berkata, TUDM buat masa ini sedang mengkaji kemungkinan itu selepas barisan pegawai-pegawai tertinggi ketumbukan tersebut mengadakan lawatan ke pangkalan syarikat itu di Sweden baru-baru ini.

Pesawat pejuang JAS-39 C/D Gripen, yang dikeluarkan oleh SAAB, merupakan antara empat pesawat yang dikatakan pilihan untuk menggantikan MiG-29N Fulcrum.

Pesawatpesawat yang lain termasuk Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Rafale dan Eurofighter Typhoon.

"Kita telah disenarai pendek oleh kerajaan Malaysia walaupun program penggantian MiG-29N Fulcrum itu ditunda. SAAB kini aktif mengikuti sebarang perkembangan berhubung program itu.

"Kita optimis Gripen akan menjadi pilihan bagi TUDM atas kapasiti pesawat itu sebagai sebuah aset yang berprestasi tinggi dan pada masa sama kos efektif dalam memenuhi tuntutan pertahanan Malaysia," katanya kepada pemberita di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) di sini hari ini.

Setakat ini jelas Thomas, pasukan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah menggunakan pelbagai produk keluaran SAAB termasuk Senjata Anti Kereta Kebal Carl-Gustaf, Sistem Pengurusan Tempur Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) 9LV dan Radar Pertahanan Udara Giraffe 40.

Yang turut menjadi kegunaan pasukan pertahanan negara, kata beliau, adalah Radar Pemantau 150 Sea Giraffe milik Kapal Diraja (KD) Lekiu, Radar Pengesan Senjata Artileri Arthur, EW milik Sukhoi 30 MKM dan Sistem Pengesan Automatik (AIS) untuk pengesanan pesisiran maritim.
Sumber : Utusan

12 komentar:

  1. Hadeh...malas bacanya pusing...pk bahasa planet kalee.......kacau...gak. Jelas kosa kata....keefisienan bahasa menunjukan jati diri suatu bangsa....

    BalasHapus
  2. Mbok ditranslate nang boso jowo, men tambah mumet kabeh... :-#

    BalasHapus
  3. Satujuh atuh aing enteh ngarti

    BalasHapus
  4. bahasa planet Namex ini...

    BalasHapus
  5. bahasa maling memang begitu,
    Maling sial....sial mulu....
    Begaya kaya tenteranya sok jadi terhebat di asean...nembak aja masih bengkok,urutan pertama dari bawah dengan 30 peserta.
    Maling sial pembantunya barat

    BalasHapus
  6. Kepala gw sampai berkonde hanya sekadar ingin memahami maksud daripada bahasa beruk malaysia wkwkwk

    BalasHapus
  7. YANG DI PERTUANG AGUNG PADUKA RAJA NGENTOT.SULTAN KONGKE. RAJA RAJA MALAYSIA RAJA NGENTOT.. RAJA MALAYSIA BABUNYA MAMA ELI.. RAJA MALAYSIA RAJA ANJING.

    BalasHapus
  8. MALAYSIA ini BANYAK GAYA AJA*EKONOMI DEFISIT HUTANG BESAR*WANG MALAH DIPAKAI BELI WEAPONS-dasar SULTAN OTAK BERUK-

    BalasHapus
  9. Malon mau beli pakai apa ??? Jngan mimpi ketinggian nanti jatuh lon...keh keh keh....

    BalasHapus
  10. indon otak babu &temple ...wakaakaaa

    BalasHapus
  11. Untuk kelas medium fighter saab jas 39 griffon NG,memang jelas paling efisien operasionalnya,perawatan,sukucadang,serta multi senjata. Tapi kemampuan avionik msh sdkit dibawah F16 c/d blok 52/60,typhon,raffale,hanya tinggal man behind the gun yg menentukan.

    BalasHapus