Senin, Mei 27, 2013
8
PORT KLANG-(IDB) : Empat kapal perang armada Angkatan Laut India berawak total 800 orang menggelar kunjungan persahabatan ke pelabuhan di Port Klang, Malaysia, selama lima hari.

Keempat kapal perang itu antara lain INS Satpura, INS Ranvijay, INS Kirch, dan INS Shakti, memang ditugaskan untuk beroperasi di kawasan perairan Laut China Selatan dan Samudra Pasifik barat.

Menurut komandan armada keempat kapal perang itu, Laksamana Muda Ajit Kumar, seperti diwartakan Asia News Network (ANN), Minggu (26/5/2013), dalam kunjungan resmi itu mereka juga akan menggelar sejumlah program latihan dengan AL Malaysia.

Latihan bersama dengan AL Malaysia (PASSEX) itu menurut Ajit diyakini bakal berkontribusi besar terhadap upaya menjaga perdamaian dan keamanan maritim di kawasan tersebut.

Latihan perang itu sendiri termasuk perang konvensional dan kerja sama aksi militer dalam menghadapi ancaman nonkonvensional di laut.

"Namun yang terpenting adalah AL kedua negara pernah bekerja sama," ujar Ajit. Lebih lanjut, armada kapal perang AL India itu juga akan menggelar kunjungan serupa ke Vietnam dan Filipina.
Seperti diketahui, Laut China Selatan adalah kawasan perairan sengketa yang mana sejumlah negara terlibat seperti China dan empat negara anggota organisasi kawasan Asia Tenggara (ASEAN), yaitu Malaysia, Vietnam, Filipina, dan Brunei Darussalam.






Sumber : Kompas

8 komentar:

  1. India yg sebentar lagi akan jadi salah satu raksasa baru di dunia ketiga, menurut saya konsisten menerapkan politik bebas aktif.
    Secara geo politik dia bisa dianggap bersekutu dg peran global AS dlm hal hegemony penguasaan dunia, tapi secara faktual India juga memanfaatkan hubungan erat dengan Russia dlm hal kerjasama alutsista secara realistis dan berkesinambungan.
    Jadi lawatan GT armada India ini dapat disebut sbg cara demonstrative kpd pihak China bahwa India adalah sekutu AS.
    Memperhatikan kapal yg melaksanakan GT(Gugus Tugas) tsb kelihatannya Cruiser kelas "Varyak" Russia. Mhn maaf kalau keliru.
    Bgm Indonesia sebagai pencetus gerakan non aligment country yg banyak membawa inspirasi bagi banyak negara2 baru di Asia dan Afrika?
    Mungkinkah Indonesia juga mampu memposisikan diri seperti India yg konsisten dg piagam Konperensi AA tahun 55 di Bandung sebagai semangat Bandung, mungkin para anggota PP2A banyak yg belon lahir.
    Seandainya kita tetap konsisten dg Semangat Bandung, mungkin kita akan lebih licin bermanuver di ajang politik dunia.
    Namun ya sudahlah, peta politik kita memang sudah jauh melenceng, mau diapakan? Semoga di tahun 2014 akan muncul pemimpin baru yg progresif yang handal mengendalikan Republik yg kita cintai bersama ini.

    BalasHapus
  2. Betul Om Boleroes,, India sekarang bisa hebat militernya karena semangat swadesi nya malahan militernya sudah no. 4 sedunia ngalahin Negara Penjajahnya Inggris
    Monggo ditambahi....
    # sambil ngudeg Kopi

    BalasHapus
  3. POLITIK
    AMK selar Presiden PAS kerana mencerca calon PKR semasa kempen PRU13

    PETALING JAYA, 24 Mei — Shamsul Iskandar Mohd Akin (gambar) menyelar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana mencerca calon PKR semasa tempoh berkempen Pilihan Raya 2013 lalu tanpa membawa sebarang bukti.

    Selain itu, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) itu juga menyatakan rasa tidak berpuas hati terhadap tindakan Abdul Hadi mengeluarkan surat watikah calon kepada calon PAS di kawasan-kawasan yang telah dipersetujui menjadi kerusi PKR.

    “Kita mencela tindakan mencerca calon parti rakan tanpa membawa sebarang bukti,” kata Shamsul dalam ucapan dasar sempena kongres nasional PKR ke 9 di sini hari ini.

    “Mewakili saf kepimpinan AMK, rasa kesal tidak boleh kami sembunyikan di saat masih ada pimpinan Pakatan Rakyat yang seolah-olah benak tidak memahami tahalluf siyasi (kerjasama politik) sehingga menyaksikan masih wujud pertembungan saat-saat akhir di beberapa kawasan seluruh Malaysia,” tambah ahli Parlimen Bukit Katil itu.

    Semasa kempen Pilihan Raya 2013, Abdul Hadi mengatakan pertindihan kerusi diantara PAS dan PKR adalah untuk menggelakkan calon daripada lompat parti.

    Tanpa menamakan calon, menurut Abdul Hadi, PAS mengatakan terdapat calon PKR yang merupakan pengedar dadah “pil kuda” dan berideologi komunis.

    “Nak jadi calon macam mana edar pil kuda? Orang PAS tak boleh kerja calon macam ni, terang-terang saya sebut.

    “Ada calon yang menjulang gambar Lenin, gambar Stalin. Macam mana orang PAS nak sokong? Orang PAS kerjasama dengan Keadilan … dengan DAP je. Tak kerjasama dengan parti Lenin, parti Stalin,” kata beliau merujuk kepada pemimpin komunis Russia, Vladimir Ilyich Lenin dan Joseph Stalin.

    Menurut Shamsul lagi, sudah tiba masanya PR menjadi sebuah gabungan formal sepertimana gabungan pemerintah Barisan Nasional (BN) selain daripada parti komponen PR memecat semua ahli yang mengkhianati arahan semasa Pilihan Raya 2013.

    “Sudah sampai masanya, bagi Pakatan Rakyat terus mengasak Pendaftar Pertubuhan bagi meluluskan Pakatan Rakyat sebagai sebuah entiti dengan fokus “Satu Parti, Satu Bendera, Satu Pengerusi, Satu Manifesto,” kata beliau sambil disambut dengan tepukan gemuruh “AMK turut mendesak agar semua parti komponen Pakatan Rakyat, baik KEADILAN, DAP mahupun PAS, memecat mana-mana pimpinan atau ahli yang gagal akur serta ingkar arahan parti, dan tidak dibenarkan kembali semula ke dalam mana-mana parti komponen Pakatan Rakyat. Hanya pendekatan tegas sebegini sahaja yang boleh memperkukuhkan ukhuwah Pakatan Rakyat sebagai sebuah entiti yang diyakini rakyat,” katanya lagi.

    Dalam Pilihan Raya 2013, Shamsul berjaya mengalahkan bekas ketua menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam di kerusi Parlimen Bukit Katil di Melaka.

    Di dalam dewan tempat dimana kongres AMK berlangsung, kelihatan sepanduk digantung berbunyi,” Tahniah bro Sam! From a humble leader to a giant killer!”.-tmi

    BalasHapus
  4. yah wajar ajalah klo india maju bukanya dia ketua anggota Indian Ocean Rim - Association for Regional Cooperation. Meski sekarang kepemimpinanya sudah di gantikan dengan australia sekutu terdekatnya amrik. Tapi india tetap akan mendapat reward dari rencana amrik yg membirikan dampak (impact) positif bagi perekonomiannya.

    Lalu bagaimana dengan indonesia ? kita lihat saja kedepannya dan mudah2an berjalan dengan baik.
    Hidup seorang politik hanya bersandiwara dan menjalankan skenario yg di berikan oleh sutradarannya.

    Klo kata ir.sukarno Lebih baik susah dari pada mendapat bantuan tapi penuh dengan syarat ini syarat itu. Mulai dari situlah kita bisa melihat jiwa dan sosok seorang petarung yg sejati.

    BalasHapus
  5. gimana mau maju kalo pemimpin kita saja letoy,,,

    BalasHapus
  6. Sembarangan komen pemimpin kita letoy, pemimpin kita sangat giat dan semangat....korupsi dan buat proyek pembelian dan pengadaan barang agar dapat komisi.......jadi korupsi dan minta komisi...ternyata. Sami mawon......he....he....he.....

    BalasHapus
  7. Indonesia, India, Tanzania, Bangladesh, Sri Lanka, Mozambik akan melihat manfaat ekonomi dari bekerja
    sama dengan NATO. Itu akan meninggalkan Malaysia, Afrika Selatan, dan lebih menarik, Iran, kiri keluar dari persamaan. Namun, lengan propaganda NATO, yang cerdik menyamarkan operasi dan orang-orang dari Central Intelligence Agency melalui pembiayaan organisasi non-
    pemerintah yang terkait dengan George Soros Open Society Institute, telah melatih pemandangan pada pemerintah Malaysia, Afrika Selatan, dan Iran. Tujuannya adalah untuk mengganti pemerintah dari tiga negara dengan rezim yang lebih tunduk yang akan mengikuti pemerintahan Washington dan NATO.

    Epilog dari sumber yg saya baca adanya ttng isu penyebaran piagam nato. Percaya atau tidak kembali kepada pribadi masing2.

    BalasHapus