Senin, Agustus 18, 2014
8
KUALA LUMPUR-(IDB) : Seiring dengan Visi TLDM untuk menjadi sebuah Tentera Laut Bertaraf Dunia, Armada TLDM bakal dilengkapkan dengan enam buah LCS kelas Frigat yang mempunyai keupayaan peperangan empat dimensi.  
 
Kontrak perolehan ini ialah di antara Kerajaan dengan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS).  Perolehan ini juga adalah kesinambungan daripada perolehan enam buah New Generation Patrol Vessel (NGPV) daripada BNS sebelum ini. 
 
LCS akan dilengkapkan dengan peralatan dan sistem untuk peperangan 4 dimensi antaranya sistem Surface to Air Missile (SAM), Surface to Surface Missile (SSM), Medium Caliber Gun (MCG), Small Caliber Gun (SCG), Towed Array Sonar (TAS), Torpedo dan juga Decoy Launching System (DLS) yang canggih. 
 
Selain itu, LCS yang diperolehi ini mempunyai reka bentuk stealth yang moden dan bakal memenuhi keupayaan pertahanan abad ke-21. Perolehan ini akan turut mengukuhkan TLDM sebagai sebuah angkatan laut yang kredibel di rantau Asia Tenggara dan antarabangsa.




Sumber : MalaysiaNavy

8 komentar:

  1. kiranya Indo lebih hebat dari TLDM

    BalasHapus
  2. Klo malays hebat karena beli, Indo hebat karena buat.

    BalasHapus
  3. Bagus itu.....lmyn buat sasaran tembak KRI

    BalasHapus
  4. Ahh tai.. percuma masih merengek rengek sama inggris... hahahah....

    BalasHapus
  5. Ahh tai.. percuma masih merengek rengek sama inggris... hahahah....

    BalasHapus
  6. di saman pemerintahan baru bukan model orde baru masih ada harapan buat indonesia tidak tertuju ke negara sekutu alias alutsista class 2 dua yg ke maren maren sudah di belli tidak terulang lagi , negara maritime nan luas butuh kapal penjelajah moderent bukan kapal bekas di pajang ke sana kemari .

    BalasHapus